Kandidatur valkretsledare Jacob Hallén

Jag anmäler mig härmed som kandidat till posten som valkretsledare.

Jag ser att Piratpartiets organisation i Göteborg måste breddas och jag tror jag är rätt person för att planera och leda den förändringen. Jag ska inte presentera mig närmre här. Den som vill veta mer om mig kan läsa min kandidatur på Piratpartiets forum.

http://forum.piratpartiet.se/Topic182507-536-1.aspx

Det jag vill presentera är min plan för omorganisation av ledningen. Den bygger mycket på de tankar som Tess Lindholm och Jimmy Callin har framfört tidigare. Göteborgspiraterna behöver en ledningsgrupp, inte en ledare. I stället för att ha stadsdelsledare som den formella organisationen har så vill jag ha en grupp där verksamhetsområdet styr vilket ansvar en person i ledningsgruppen har. En viktig aspekt med planen är att det för varje befattningshavare blir överskådligt hur mycket tid partiarbetet kommer att ta och att man så långt det går ska kunna planera den tiden i förväg.

Organisation

Förutom valkretsledaren ser jag två typer av positioner:

För kommunikatörerna ser jag 3 olika grundroller:

Hanterar kommunikationen med medlemmarna inom valkretsen.

Sköter kontakterna med media och är Göteborgspiraternas huvudsakliga kontaktperson för omvärlden.

Sköter kontakterna med distriktet, partistyrelsen och Ung Pirat.

För verksamhetsledarna finns det flera sätt som man kan dela upp roller. Här är ett som jag tror passar bra med den uppsättning människor som är akiva för närvarande.

Planerar och leder demonstrationer flygbladsutdelning, torgkampanjer med mera.

Hanterar arrangemang av seminarier, workshops och föreläsningar.

Fångar upp medlemmar som vill aktivera sig och slussar dem till ett lämpligt ansvarsområde efter fallenhet och intresse.

Planerar, leder och utför distribution av valsedlar.

Eventuellt kan det vara bra att ha en roll som sköter vår Wiki med mera, men min tanke är att vi oftare och med mer information om vad som händer ska skicka epost till alla Göteborgspirater.

Ledning

Mitt sätt att leda organisationer skiljer sig radikalt från den hierarkiska kommandomodellen. Varje områdesansvarig sköter självständigt sitt område och för bara upp viktiga frågor till beslut i ledningsgruppen. Det kan röra sig om principbeslut och det kan handla om tidsplanering och schemaläggning. Övriga kontakter mellan områdena sköts informellt mellan områdesledarna. Min främsta roll som valkretsledare blir att vara bollplank för områdesledarna, stötta när det behövs hjälp, lösa eventuella konflikter och pusha på när så behövs. Jag blir också en resurs man kan boka när man vill visa upp valkretsens formelle ledare. Det kan t.ex. röra sig om tal på demonstrationer, föreläsningar på seminarier eller intervjuer med journalister.

Det står varje områdesansvarig fritt att knyta medlemmar till sig i olika roller.

Verksamhetsplan

Vi behöver lägga en grundplan för verksamheten fram till valet.

För den som sköter kommunikation _inåt_ innebär planen att det ska gå ut ett mail på måndagen inför varje piratfika. Deadline för övriga ansvariga att lämna in material till mailet infaller på lördag kväll.

För den som sköter kontakter _utåt_ så innebär verksamhetsplanen dels att sätta upp en målsättning för vilka mediakontakter som vi kommer att initiera och när de ska infalla i tiden, dels att planera en jourlista för vem som ska kontaktas om media tar kontakt med oss. Det måste alltid finnas en kontaktpunkt som kan nås inom ett par timmar.

För den som sköter kommunikation _uppåt_ har jag ingen färdig idé. Jag vet för lite om området och behöver utveckla tankarna ihop med den som får ansvaret.

För de olika verksamhetsområdena vill jag se en grov tidplan för vilka aktiviteter som planeras, vilka resurser de kräver och vad målet med aktiviteten är. Den Aktiveringsansvarige har ett lite annorlunda område, där verksamhetsplanen ska beskriva hur man fångar upp medlemmar som vill bli aktivister och integrerar dem i kampanjorganisationen.

Ur verksamhetsplanen konstruerar vi en samlad kalender över planerade aktiviteter. Att det finns en massa planerad verksamhet får inte hindra att folk gör spontana aktiviteter också. Tre-pirat-regeln gäller fortfarande.

Informationsflöde

Varje områdesansvarig bör rapportera om vad som händer på respektive område, så att hela ledningsgruppen vet vad som händer (på en övergripande nivå) i hela verksamheten. Jag skulle vilja föreslå att vi upprättar en mailinglista för detta. Jag vill inte ta tid vid ledningsmöten för rapporter.

Ledningsmöten

Ledningsmöten hålls varannan vecka, via IRC. Längden maximeras till 30 minuter. Vill någon ta upp en fråga till beslut ska den helst anmälas i förväg. Beslut protokollförs, inte diskussioner. Besluten ska vara tillgängliga för medlemmarna. Diskussionerna bör inte vara tillgängliga för medlemmarna för att vi fritt ska kunna diskutera personfrågor.

Var annan månad hålls ett längre ledningsgruppsmöte AFK. Längden på mötet fastställs i förväg och frågorna behandlas i ordning efter hur viktiga och brådskande de är.

Kommunalval

Vi måste fatta beslut om vi ska ställa upp i kommunalvalet. Jag vill göra detta på följande sätt:

Flygbladskampanj

När Rick och Anna var här lämnade de kvar en packe flygblad. Jag tycker att det vore slöseri att inte dela ut dessa och jag tror det kan vara en bra möjlighet att aktivera lite fler medlemmar några timmar.

Jag skulle vilja dela ut flygbladen enbart till kvinnor! Vi har en obalans mellan män och kvinnor i partiet som är problematisk, osund och onödig. Jag vill göra det under parollen "Medborgarrätt angår kvinnor också." Anledningen till att vi har så få kvinnliga medlemmar tror jag inte beror på ointresse utan på att kvinnor inte har upptäckt vad partiet står för.

Demokrati

Är det här ett demokratiskt arbetssätt?

Nej, det är mer av en meritokrati än något annat. Den som gör jobbet är den som får bestämma. Det står naturligtvis medlemmarna fritt att komma med idéer och synpunkter (vad som ska hända framgår av verksamhetsplanen, så den som vill påverka i förväg kan göra det).

Något som jag ser som jätteviktigt är att man planerar och håller en debriefing efter varje viktigare aktivitet. Där diskuterar man vad som var bra och vad som kan göras bättre.

Demokrati blir det av att jag glatt och villigt kommer att ställa min post till förfogande om a) någon ber mig att avgå eller b) anser sig kunna göra ett bättre jobb och utmanar mig om posten.

Demokrati blir det också av att medlemmarna samlas till ett medlemsmöte AFK kring uppbyggnaden av ledningsgruppen. Blir jag utsedd till valkretsledare tänker jag fråga runt bland ett antal personer för att få en stomme i ledningsgruppen, så att det finns ett grundförslag att diksutera utifrån.

Möteslokal

Jag har föreslagit 2 medlemsmöten i min uppbyggnadsplan och Piratpartiet har inte pengar att hyra lokaler till medlemsmöten. Jag ser dessa som så viktiga att jag är beredd att hålla dem hemma hos mig. Om det inte kommer mer än 35 personer får vi plats sittande i mitt vardagsrum, och med lite vilja kan vi få in ytterliagre 15-20, men då får folk stå i dörröppningar och liknande.